top of page
Etsi
  • Writer's pictureZara Kukkamaa

6 helppoa vaihetta rekisteröidä tavaramerkkisi Kiinaan


Kirjoittaneet Dr. Yuan Jiang & Zara Kukkamaa


Leijonapatsas Kiinassa


Tavaramerkki on tekijä, jonka avulla brändisi on tunnistettavissa Kiinassa sekä yrityksesi keskeinen voimavara Kiinan markkinoilla – jopa ennen virallista markkinoille tuloa.


Tähän saakka monella on kenties edelleenkin ollut oletuksena se, että heidän rekisteröimänsä tai käyttämänsä tavaramerkki omassa kotimaassaan tai ulkomailla olisi automaattisesti suojattu myös Kiinassa.



Asia ei ole näin!


Kiinassa noudatetaan ”käytä ensin” sijasta ”jätä hakemus ensin”-toimintaperiaatetta. Siitä syystä on hyvin suositeltavaa rekisteröidä tavaramerkkisi niin pian kuin mahdollista mikäli olet kiinnostunut tavaroiden valmistamisesta, jakelusta, kehittämisestä taikka myymään tavaroitasi tai palveluitasi Kiinassa.


Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi 6 yksinkertaista mutta ratkaisevaa vaihetta siitä, kuinka ulkomainen yritys voi rekisteröidä tavaramerkkinsä Kiinaan. Kaiken tämän lisäksi pääset perehtymään ajankohtaisimpiin Tavaramerkkiviraston (Trademark Office) hallinnollisiin uudistuksiin ja perinpohjin selostettuun tavaramerkin rekisteröimisprosessiin.


On myös syytä mainita, että yritysten, joilla ei ole liiketoimipistettä Kiinassa ja jotka hakevat rekisteröitävää tavaramerkkiä sekä hoitavat muita tavaramerkkiin liittyviä asioita, tulee valtuuttaa sertifioitu tavaramerkkeihin erikoistunut yritys hoitamaan puolestasi koko prosessia Trademark Office of National Intellectual Property Administration (TONIPA) – viraston alaisesti ja ohjeiden mukaisesti.


Jos yrityksesi tilanne on tämänkaltainen, on hyödyllistä perehtyä kaikkiin näihin prosesseihin ja muodostaa laaja käsitys aiheesta. Seuraavaksi niistä lisää!



1. Tee perusteellinen tutkimus


Tavaramerkkihakemuksen perinpohjainen tarkistus ja muu siihen liittyvä selvitys tulevat tarpeeseen. Varmistathan, että muita hakemallesi tavaramerkille identtisiä tai samankaltaisia merkkejä ei ole rekisteröityinä tai omistettuina kenenkään muun toimesta.


Tässä prosessin vaiheessa on keskeistä hyödyntää asianmukaisia hakutietokantoja ja löytää luotettavaa tietoa samankaltaisista rekisteröidyistä tavaramerkeistä.



2. Kokoa hakemusasiakirjat


Sen jälkeen kun olet tullut siihen tulokseen, että tavaramerkin onnistunut rekisteröiminen Kiinassa olisi merkittävä etu, sinun tulee aloittaa kaikkien tarvittavien materiaalien kokoaminen hakemustasi varten.


Jos yrityksesi on rekisteröity Kiinan ulkopuolelle, sinun tulisi valtuuttaa sertifioitu tavaramerkkeihin erikoistunut yritys hoitamaan asioita puolestasi. Valtuuttamasi yritys auttaa sinua rekisteröimistä koskevan ja kiinan kielellä tehtävän tavaramerkkilomakkeen täyttämisessä sekä rekisteröintiä koskevien asiakirjojen kokoamisessa. Hakemuksen voi jättää joko sähköisesti tai fyysisesti. Tähän alle on listattu ne materiaalit, jotka tulisi olla etukäteen koottuina:

  • Henkilökohtaiset ja yrityksesi tiedot

Hakijan virallinen nimi, osoitetiedot (omalla ja kiinan kielellä), kopio passistasi sekä yrityksesi perustamiskirjasta.

  • Tiedot haettavasta tavaramerkistä

Kopio printatusta tavaramerkin digitaalisesta näytekappaleen versiosta. Kokojen 5x5 cm ja 10x10 cm puitteissa. Kuvaus esitettävästä tavaramerkistä, alkuperäinen tavaramerkin nimi ja sen asianmukainen käännös kiinalaisilla kirjoitusmerkeillä (kiinankielisen version kääntämiseen tulisi kiinnittää riittävästi huomiota).

  • Haettavien tavara- tai palveluvalikoimien määrittäminen

Kuvaus tavaroista ja palveluista, tavara- ja palveluluokkien sekä muiden liitännäiskategorioiden määrittäminen.

  • Valtakirjat

Tiedot valtuuttamastasi ja hyväksytystä yrityksestä Kiinassa ja valtakirja yrityksen alkuperäisellä leimalla.



3. Jätä tavaramerkkihakemuksesi


Kun kaikki yllä mainitut asiakirjat ovat koottuina, valtuuttamasi yritys jättää tavaramerkkihakemuksen puolestasi. Valtuutettu voi lähettää postitse sen suoraan tavaramerkkivirastolle tai sähköisesti hakemusjärjestelmän kautta. Saamallasi rekisteröintinumerolla voit seurata hakemuksen tilaa.


Keskimääräinen kesto hakemuksen käsittelylle sen jättämisestä lopulliseen hyväksyntään on suunnilleen 11 kuukautta jos mitään merkittävää viivettä ei tapahdu. On suotavaa olla silti tiiviisti yhteyksissä valtuuttamaasi yritykseen, jotta voit seurata hakemuksen käsittelyä ja tilaa. Valtuutettu on velvollinen raportoimaan sinulle kohtaamistaan käsittelyn esteistä.



4. Odota hakemuskäsittelyn tutkimusprosessin tuloksia


Vastaanotettuaan kaikki hakemusasiakirjat, tavaramerkkivirasto aloittaa ensin niin kutsutun ”muodollisen tutkimusprosessin”, joka kestää yleensä noin 3 kuukautta. Tämän ajanjakson aikana tavaramerkkivirasto tutkii vastaavatko hakemusmenettely, asiakirjat, ilmoitetut tavaroiden tai palveluiden luokat ja kategoriat, grafiikat ja kieliasu haetulle tavaramerkille rekisteröinnin perusedellytyksiä. Hyväksymispäätös myönnetään, mikäli hakemasi tavaramerkki läpäisee tutkimusprosessin ja hakemusmaksu on kokonaan suoritettu.


Jos on tarpeen tehdä oikaisuja käsittelyn jälkeen, tavaramerkkivirasto ilmoittaa valtuuttamallesi virastolle, että heidän tulisi tiedottaa sinua oikaisujen tekemisestä. Tällä hetkellä tavaramerkkivirasto tukee voimakkaasti uudistusta helpottaa tavaramerkin rekisteröimistä, jolloin aika hyväksymispäätöksen myöntämiselle on lyhennetty yhteen kuukauteen. Jos vain mahdollista.


Seuraavassa vaiheessa tavaramerkkivirasto aloittaa ”varsinaisen tutkimusprosessin”, joka kestää noin 9 kuukautta. Tämän ajanjakson aikana tavaramerkkitarkastaja voi antaa hakemukselle epäämispäätöksen perusteluineen, jos hakemuksesta ilmenee ongelmia.


Jos näin käy, voit pyytää uudelleentarkastusta kansallisen immateriaalioikeusviraston tavaramerkkitarkastus- ja tuomiolautakunnalta (Trademark Review and Adjudication Board of National Intellectual Property Administration) 15 päivän sisällä siitä päivästä lähtien, kun olet vastaanottanut epäämisilmoituksen. Usein valtuutettu yritys auttaa sinua hakemuksen oikaisussa uusilla tarvittavilla materiaaleilla lisämaksusta.



5. Ennakoi mahdolliset vastalauseet julkistamisen aikana


Jos hakemuksesi läpäisee onnistuneesti tutkimusvaiheen, tavaramerkkivirasto tekee julkaisun tavaramerkistäsi Chinese Trademark Gazette- lehteen kolme kuukautta kestäväksi haasteajanjaksoksi, jolloin kuka tahansa kolmas osapuoli voi esittää vastalauseita merkistäsi.


Vastalausetyyppien kirjo voi olla hyvin laaja. Joitain tyypillisiä skenaarioita voivat olla esimerkiksi, että:

  • haettu tavaramerkki on samanlainen tai samankaltainen jonkun aikaisemmin tekemän hakemuksen kanssa,

  • haettu tavaramerkki rikkoo tavaramerkkilain kieltäviä säännöksiä tai, että hakemuksen jättäjä ei ole hakijakelpoinen.


Uudelleentarkastusta on mahdollista hakea myös kansallisen immateriaalioikeusviraston tavaramerkkitarkastus- ja tuomiolautakunnalta vastalausetilanteissa. Uudelleentarkastaminen kestää yleensä 9 kuukautta. Toisaalta joissain tapauksissa siihen voi mennä jopa yli vuosi.



6. Ota vastaan hyväksymispäätös ja rekisteröimistodistus


Onneksi olkoon, jos vastalauseita ei ole esitetty tai ne on torjuttu onnistuneesti! Hakemasi tavaramerkki tulee hyväksytysti rekisteröitymään ja tulet saamaan rekisteröimistodistuksen, joka lähetetään valtuuttamallesi yritykselle, joka sitten ilmoittaa sinulle näistä suurenmoisista uutisista.


Tästä päivästä eteenpäin olet yksinoikeutettu tavaramerkkiisi kaikenlaisia tavaramerkkirikkomuksia vastaan Kiinassa. Tämä on yksi tehokkaimmista immateriaalioikeudellisista suojakeinoista Kiinan markkinoilla.



 

Vastuuvapautuslauseke: Hohot Consulting tarjoaa Kiinan markkinoihin erikoistunutta oikeudellista konsultointia. Tämä artikkeli ei kuitenkaan johda asianajaja-asiakassuhteisiin. Vaikka tarkoituksenmukaista on, että tiedot ovat korrekteja ja ajan tasalla, Hohot Consulting ei takaa tietojen täydellisyyttä, täsmällisyyttä, luotettavuutta tai saatavuutta. Tämä artikkeli tarjoaa ainoastaan oikeudellista tietoa ja sitä ei tule tarkastella oikeusapuna. Konsultoithan lakiasiantuntijaasi ennen kuin toimit näiden tietojen mukaisesti.




7 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Hohot Uutiskirje

Business-maailman ajankohtaiset asiat ja tapahtumat, koulutusmateriaalit sekä Hohot Consulting Oy:n uutiset tukemaan yrityksesi menestymistä Kiinassa.

Kiitokset tilauksestasi!

Panostamme yksityisyytesi suojaamiseen. Hohot Consulting Oy noudattaa tarkasti Euroopan Unionin GDPR-asetusta. Käytämme yhteystietojasi vain asianmukaisen sisällön toimittamiseksi, emmekä koskaan jaa yhteystietojasi ulkopuolisten tahojen kanssa. Lue lisää tietosuojaselosteestamme.

bottom of page